4x tips om als beginnend nagelstylist klanten aan te trekken
Je bent klaar met je nagelopleiding, je hebt je certificaat behaald, alle inkopen gedaan bij de nagelgroothandel en dus kun je gaan beginnen met het echte werk. Het is natuurlijk super leuk om na al die voorbereidingen aan de slag te kunnen, maar daar heb je natuurlijk wel klanten voor nodig. Het is belangrijk dat mensen weten dat jij nagelstylist bent en waar ze jou kunnen vinden. In dit artikel delen we alles in ins en outs over het aantrekken van klanten als beginnend nagelstylist.
De juiste propositie
Door het hele land kom je nagelsalons tegen. Om die reden is alleen werken aan jouw zichtbaarheid niet voldoende. Waarom zouden klanten voor jouw salon kiezen, en niet die van een ander? Bedenk dus eerst wat jou uniek maakt vóór je begint aan het promoten van jouw salon. Bepaal welke doelgroep je wilt aantrekken. Ga je voor klanten met een hoger budget, die het niet erg vinden iets meer te betalen maar wel kwaliteit verwachten? Of wil jij je specialiseren in een bepaalde nail-art? Misschien maakt de locatie van jouw salon je wel uniek omdat de klanten terecht komen in een oase van rust en zelfs gratis kunnen parkeren. Onthoud dat je moet weten wat toekomstige klanten alleen bij jou kunnen vinden, voordat je werkt aan je zichtbaarheid.
Vrienden en kennissen
Voor de allereerste keer de nagels van een onbekende doen kan best wel spannend zijn. Wanneer je begint met de nagels van bekenden, krijg je de kans om de techniek onder de knie te krijgen. Zo heb je tijdens jouw opleiding waarschijnlijk moeten oefenen op modellen in de les en deze modellen zijn ideaal om thuis mee te oefenen. Je hebt minder tijds- en prestatiedruk en daardoor bouw je meer zelfvertrouwen op. Nodig ook familie en vrienden uit om een afspraak te maken. Doe niet te gek en doe hun nagels zoals je hebt geleerd in de lessen, dan ontstaat er vanzelf een betere kwaliteit. Bied ook aan familie en vrienden een goede service aan, dit zullen ze waarderen en jij zult er weer van leren. Je zult merken dat ze jou aan hun vriendenkring of collega’s gaan aanbevelen, en mond op mond reclame is ten slotte helemaal gratis!
Social media
Social media is dé manier om reclame te maken voor jouw nagelsalon. Facebook, Pinterest, Instagram of TikTok, op al deze kanalen zou een klant jou kunnen vinden. Verdiep je goed in deze kanalen en vraag je af waar jouw doelgroep het meest actief op is. Van alle social media kanalen zijn Instagram en Facebook de meest effectieve kanalen om in korte tijd potentiële klanten te bereiken. Door regelmatig foto’s of filmpjes van je diensten, aanbiedingen, producten of gewoon leuke verhalen te posten creëer je een steeds groter bereik. Social media maakt het ook mogelijk om voor een klein bedrag specifiek te adverteren. Je kunt dan een doelgroep instellen op basis van geslacht, leeftijd en regio. Zo kun je mensen bereiken die interesse hebben in jouw dienst!
Openingsactie
Dat Nederlanders houden van aanbiedingen, is nu eenmaal een feit. Door een openingsactie door te voeren kun je op een eenvoudige, niet al te dure manier de aandacht van potentiële klanten trekken. Dit kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je bijvoorbeeld een korting geven de eerste afspraak, een gratis product weggeven of een extra behandeling verloten onder de klanten die al zijn geweest. Ook hierbij is het belangrijk dat je je openingsactie promoot. Naast social media kun je ook flyers laten printen en andere ondernemers zoals een schoonheidsspecialist of een kledingzaak in de buurt of jullie elkaar kunnen promoten.